Custom Search

Sunday, May 24, 2009

Svart Stig av Åsa Larsson

En dag åkte jag till statsbiblioteket för att hitta en bok för min bok recensions uppgift. Jag visste att boken skulle vara Science Fiction , men jag hade inte någon aning om författaren. Så jag stådd framme böckers hyllor och undrare vilken är den bästa för att läsa och sen skriva min uppgift. Slutligen, valde jag en bok av Åsa Larsson - Svart Stig . Varför du kan fråga mig, därför att den boken var en deckare och Science Fiction story samtidigt.

Hm, boken låter att vara ganska intressant - tänkte jag och började läsa redan på en sporvagn. Författaren Åsa Larsson är en kvinna från Kiruna, vars yrke är jurist och samtidligt skriver hon olika böcker. Det har alltid varit intressant, när en jurist skriver en deckare, och Svart Stig kunde vara en av de bästa böckerna om inte men nej, om detta jag ska skriva nedan.

I boken, berättar författaren om ett mord som har inträffats i norra Sverige, nära Kiruna. Detektiver Anna-Maria Mella och Sven-Erik med hjälp av Rebecka Martinson
försöker att förstå - vem är den kvinnan som har mördats? Varför har hon mördats och vem är mördaren? Spåret går till ett känt företaget i Sverige, vars VD Mauri Kallis den mördade kvinnan Inna Wattrang och hennes bror Doddi Wattrang har arbetat tillsammans. Det är inte klart med företaget och det verkar att Mauri Kallis inte har rent mjöl i påsen. Det spelar inte så stort roll vem mördaren är, den viktigaste är att det mordet har något att göra med företaget. Om ni har läst många detektiver, då kan du förstå att Mauri Kallis har mycket att göra med mordet, men detektiverna försöker att hitta något samband mellan mordet och Doddi Wattrang.

Åsa Larsson berättar om människors liv i ett modernt samhälle. Det spelar ingen roll om man är ensam eller inte, rik eller fattig, begåvad eller inte, de flesta är ensamma och känner sig deprimerad. De bor och arbetar med andra människor, men de har inte någon för att prata med om egna problem. Författaren vill också visa att vi inte har gått så långt frön vara gamla släktingar, och för att få eller bevara något som vi vill ha eller redan har, uppför vi oss som vargar.

När jag läser en bok, kan jag inte stoppa innan jag vet vad är det som verkligen händer i boken och så jag har gjord med Svart Stig . Jag kan inte säga att boken var något speciellt som t.ex. Artur Konan Doils deckare. Författaren skriver mycket om de enskilda människornas liv, barndom, deras känslor. Ibland glömmer man att boken är dekare och den är inte en psykologisk forskning.

Slutligen, kunde jag inte förstå varför boken var i Science fictions del på biblioteket?!

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger