Custom Search

Friday, May 29, 2009

En Geishas Liv av Kiharu Nakamura

Joo, nu har jag bestämt mig för att börja skriva om en bok som jag nyss har slutat att läsa.
Bok som är skriven av geishan - Kiharu Nakamura är en biografisk bok och heter "En Geishas Liv".

Varför har jag lånat boken från stadsbiblioteket? Jo, därför att jag ville veta mer om en geishas liv, utbildning, traditioner etc. Jag ville veta mer om inner kök , men tyvärr vad läste jag kunde inte svara på alla mina frågor. Låt mig skriva om bokens innehåll.

Kiharu, som är endast barn i en japansk läkares familj bestämmer sig för att bli en geisha. Flickan var mycket envis och trots att hennes föräldrar inte vill henne att vara en geisha, gör hon vad hon vill. Hon börjar på en geisha skola i Shimbashi och samtidigt läser engelska, eftersom hon vet att språket är viktig för att ha kontakt med de utländska kunderna. Innan kriget mellan Amerika och Japan, blir hon kallad till polisen och erbjuden att bli spion och arbeta för japan. Kiharu kan inte göra något, bara tacka nej till polisen och sluta med sitt jobb. Hon gifter sig med en diplomat och flyttar till Indien. Hon återväder till japan flera monader innan kriget har börjat, hon är gravid. Tyvärr är hennes men skickad till en annan plats och hon är ensam inför kriget med barnet, sin mor och mormor. Hon arbetar hård, gör allting för att försörja sin familj.

När kriget är slut åker hon till Tokyo och tack vore hennes engelska, börjar hon arbeta med amerikaner. När hon får en chans åker hon till Amerika och stannar där.

På vilket sätt är boken intressant? Jo, vi kan ju läsa om japan innan och efter kriget, hur ett samhälle träffar förvandlingar. De gamla människorna är ju samma, med samma fördomar men de unga vill ha något nytt i sina liv. Trots att Kiharu arbetar så mycket, är hon alltid uppkallad att hon har varit en geisha. Även hennes son, kan inte förlåta henne att hon har arbetat som geisha. Och detta är den viktigaste orsak, därför flyttar hon till Amerika. Hon tycker om Amerika, kultur och relation mellan människor. Hon jämför amerikaner med japaner, och tror att amerikanerna är bättre på det sättet de är fördomsfria.

På andra sidan läser vi om den traditionella relationen i en japansk familj. Torts att hon arbetar och hon är den enda som har inkomst, vill hennes mor och mormor bestämma över henne. Varför tycket jag om Kiharu är att trots att alla svarigheter är hon mycket hjälpsam mot andra. Hon gör allting vad hon kan för att göra de andra lyckliga. Trots att dåliga och svåra dagar i hennes liv, har hon inte blivit elak som många andra, hon har inte blivit deprimerad och har njutit av livet varje minut.

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger