Custom Search

Monday, May 18, 2009

Kejsarn av Portugallien

Om du frågar mig att nämna den bästa svenska författaren då ska jag säga att det är Selma Lagerlöf - den första kvinnan som fick Nobelpriset i litteratur. Hennes förståelse för människors tankar, känslor och uppföranden är underbara. Om du frågar mig att nämna Selma Lagerlöfs bästa bok då ska jag säga att det är Kejsarn av Portugallien.

”Hur gammal han än blev, så kunde Jan Anderson i Skrolycka aldrig tröttna på att berätta om den dagen, då den lilla flickan hans kom till världen” börjas boken. Jans och hans fru Kattrinas liv har förändrats efter dem fick sin första dotter - Klara Fina Gulleborg ”som var uppkallad efter själva solen”. Klara Fina är allting för fadern Jan Anderson. Han är stolt över att ha vacker och klok flickan. Familjen är liklig om inte ett tillfälle. Jans husbonde Erik dör efter en olycka i skogen och gården tas över av hans svärson Lars Gunnarsson. Den nye husbonden säger att han äger marken som Jans rangliga stuga står på och vill ha 100 kronor för marken. Dessutom vill handelsman i Broby ha 100 kronor som Jan är skyldig. Jan och Kattrina kan inte göra något så bestämmer Klara sig att åka till Stockholm och tjäna pengar.

Fadern vill gråta, han är oerhörd ledsen men hoppas att hans dotter kommer tillbaka after hon har skapat pengar – 200 kronor. Varje dag väntar Jan Anderson i Skrolycka på brevet från Klara. Mer och mer är han deprimerad och säkrar på Klara Fina. En dag får de brevet med 200kr, och Klara skriver att hon ska stanna i Stockholm. Jan blir chockad, men han blir ännu mer chockad när någon säger i bin att Klara Fina prostituerar sig i Stockholm. Det är så stressigt för fadern att han börjar inbilla sig att han är kejsar Johannes av Portugallien.

Efter 15 år, kommer Klara Fina hem och hon blir mycket förvånad över hennes fader som ar galen nu. Hon vill åka till Malmö med sin mor och när ångbåten lagt ut från bryggan med de ombord dyker Jan upp och kastar sig i vattnet för att stoppa ångbåten. Jan drunknar.

I boken läser vi om den äkta och rörande kärleken som fadern har till sitt barn. Samtidigt ser vi hur små saker kan vara viktiga för människor, hur andra människor kan vara förstående och oförstående mot varandra. Selma Lagerlöf som en riktig psykolog beskriv de mekanismerna som driver ett litet samhälle och en enskild människa.

När en människas verklighet är smärtsam och obehaglig då kan en göra olika saker för att minska den smärtan – gråta, prata med kompisar, börja dricka eller fantisera. I boken visar Selma Lagerlöf ett annat sätt hur en människa kan behandla sin smärta – att fly från verkligheten till sjukdom, till en inbillad värld. Först när Klara Fina åker hemifrån blir Jan deprimerad, men när han hör att hans dotter prostituerar då börjar han föreställa sig att han är kejsarn av Portugallien annars kommer han att dö. På andra hand förstår vi Klara Finas tanker. Hon känner sig skyldigt för allting vad hon har gjort, hon tror att fadern och modern är arg på henne och de kan inte förlåta henne, eftersom hon själv inte kan förlåta sig. När hennes mor dör gråter och gråter Klara Fina, hon gråter för hennes liv, den starka kärlek och hennes blindhet, men tyvärr är det för sent.

Boken gjorde mig att tänka om mina föräldrar. Jag vet om deras kärlek till mig och till deras alla barn är stark, och jag har blivit ännu mer säkert att varhelst jag är och jag gör ska deras kärlek att vara så stark som den har varit många år sen.

2 comments:

Mathilde said...

Selma Lagerlöf är fortfarande ett underbart minne från barndomen som jag läste hans "berättelser från marken av snö ..
Good Day Katten

Toma said...

Mathilde - jag tycker om henne så mycket!

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger