Custom Search

Monday, December 1, 2008

Om hjälp

Ibland undrar jag varför människor hjälper varandra. Är det godvilja som i den berättelsen om den barmhärtiga samaretianen eller vill de bara kompensera något?!

Kan eller vill man hjälpa någon om det är färligt för en? T.ex. vid olykor i krig eller olika situationer när varje människas liv "kostar" för mycket.

Om vi pratar om djur, gör dem allting med sina instinkter, men människor är mer än bara instinkter, jag kan säga att vi är sociala djur som har moral och kan "hoppa över" instinkter.

Men vad finns bakom vårt uppförande? Kanske vill man känna sig viktig eller starkre än andra som behövs hjälp? Eller hjälper man sig själv på samma tid och tänker: "om jag kan hjälpa de andra, kan jag få hjälp när jag behöver det" eller om jag gör bra saker då kan jag gå till himlen.

Jag vet inte svar på den frågan.
Vet du?

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger