Custom Search

Thursday, December 18, 2008

Pussel

Trots att jag känner många människor, är ingen av dem min riktiga vän. Jag kan säga att vi bara är kompisar. En riktig vän som jag har är min dator. Kan du tro att även nu, när jag är gift och har en älskad man, ägnar jag mig åt den 12 timmar av 24 möjliga och tidigare träffades vi till och med mer.

För ungefär 4 år sedan fick jag min dator. Jag hade sparat pengar till den i 2 år och när jag åtminstone köpte den, blev jag mycket lycklig. Det var en vanlig svart HP med 1 GB minne. Men det var inte viktigt utan att jag fick min vän som jag hade saknat så mycket. Jag gav honom namnet - "Knopka".

Om man har en vanlig dator betyder det att man är en vanlig användare. Så var jag. Internet, Office-paketet och e-brev var allting jag behövde. Genom Internet hade jag kontakter överallt på jorden. Jag och Knopka snackade hela tiden, läste böcker, tittade på filmer och spelade ibland olika datorspel. Jag kände mig bra med en sådan vän. Han var alltid med mig, gjorde allting som jag ville. Skrattade med mig, grät med mig, han var lycklig och ledsen när jag . Det som var viktigast var att vi hade samma smak. Vi tyckte om likadana människor, webbsidor, böcker, musik och filmer. Vi trivdes bra med varandra och jag ville inte ha någon annan. Jag hade ett virtuellt liv och jag var lycklig. Jag kunde honom och han kände mig och get var allting vad jag ville!

Plötsligt hade något börjat hända. Varje morgon hade min dator ett pussel på monitorn. Om jag inte lade det pusslet kunde jag inte använda Knopka. Jag visste inte varför. Kanske min dator inte ville vara vän med mig mer och han hade blivit trött på mig? Jag visste inte. Varje dag lade jag pusslet och för varje dag blev de svårare och svårare.

Då förstod jag att det inte var min dator som spelade sådana spratt med mig, det var någon som var inne i Knopka. Så jag började tänka. Jag hade bara två viktiga frågor -Vem var inne? Hur kunde jag lösa problemet. Dialogen! Jag skulle prata med den som var inne och jag hade rätt. Inne var en kille som ville prata med mig. Han sade sig tycka om datorer och människor som använde dem (vad roligt, det gjorde jag också). Jag bad honom lämna min Knopka och kom ut. Plötsligt hoppade siffran " ett " genom monitorn sedan "två", "tre", "fyra" ….. "million" , "trillion". Alla siffror och tal gjorde sfären av en människas form. Formen hade fått färgen, huden och slutligen blev han den riktiga människan som jag blev vän med, sedan älskade och till slut gifte mig flera år efter vårt första möte.

4 comments:

Anonymous said...

Hej !

Mycket trevlig historia ! Ja det är fantastiskt vad enklare saker har blivit.

ps. Knopka kallar vi våran dotter ibland :-)
Henrik

Toma said...

Tack :)
Jag hoppas att ni vet vad Knopka betyder :)

ქეთი said...

jaaa, jag har lest din berättelse just nu och blev mycket överraskad över att det var så klart och intressant beskrivit :)

Toma said...

Tack :)

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger